donderdag 9 februari 2012

Eigenlijk heb ik geluk ... dat ...


ik na mijn ingreep geen stoma hoefde, 
ik geen borst moet missen zoals vele vrouwen die strijden tegen borstkanker,
ik een warme, liefdevolle man heb die altijd voor me klaarstaat,
ik zoveel warmte kreeg van blogvriendinnen, de vele kaartjes, geschenkjes,
ik een goede hospitalisatieverzekering heb,
ik in een land woon dat nog functioneert ...

M'n gedachten gaan uit naar de Griekse kankerpatiënten voor wie de behandeling in de openbare ziekenhuizen stilvalt. De ziekenhuizen hebben al maanden hun medicijnen niet meer betaald, de farmaceutische sector draait de kraan dicht.
"Gewone" geneesmiddelen worden onder meer geleverd door "Artsen zonder Grenzen", maar chemotherapie valt hier niet onder.
Ik denk met weemoed aan "Ellada", dat ik bijna 30 jaar geleden leerde kennen ... een heerlijk land, lieve mensen die nog volop genoten van het vrijheidsgevoel na de militaire junta. De mensen waren niet rijk, maar hadden ruim genoeg om comfortabel te leven. Die tijden zijn voorbij ... het land glijdt in ijltempo af naar de status van een vierdewereldland. Vijftienduizend daklozen in Athene, kinderen die flauw vallen van de honger, een snelstijgend zelfmoordcijfer. Hoe veel kan er nog bespaard worden zonder dat de armen lompenproletariaat worden, het middenklasse helemaal verdwenen is, en wie kan emigreren z'n land definitief de rug toekeert. En de rijken? Die hebben alles al lang op het droge. Nooit werd er zoveel geld naar het buitenland versluisd als nu! In plaats van deze kapitaalsvlucht, de fraude, het politiekecliëntelisme aan te pakken, wordt er bespaard, waar er niet meer te besparen, valt. Er gaat geen dag voorbij of ik denk aan de vele mensen die ons pad kruisten tijdens heerlijke vakanties, de jaren dat we zélf in Griekenland werkten, de kleine wijn- en olijfboeren waar we de heerlijkste producten kochten. Elke keer dat ik het nieuws over Griekenland hoor/lees, krimpt mijn hart ineen. Want ... wie ooit de kans heeft gehad om langer in dit prachtige land te wonen, raakt het "Griekenlandgevoel" niet meer kwijt!

Liefs, @nne

P.S. zodra ik me wat fitter voel, het licht wat beter is,  komen jullie geschenkjes beslist aan bod in een post van "Ambrozijn en oude kant"!

10 opmerkingen:

  1. Anne wat knap van je dat je zo kunt relativeren. Petje af hoor voor jou.
    Liefs, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ben je toch een prachtmens.....en zo waar wat je schrijft over Griekenland.....liefs van mij,...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met het lezen van je post moest ik even denken aan vijf minuten terug, toen ik binnenkwam met een paar boodschappen. Tijdens het opruimen van die - op het eerste gezicht zo simpele - boodschappen stond ik er ineens even bij stil wat een geluk wij toch hebben dat we dat maar zo kunnen halen in een winkel en het ook kunnen betalen.

    Nu ik je post lees, komt dat gevoel weer terug...er is zoveel oneerlijk verdeeld! Ik ben een paar keer in Griekenland geweest, maar dat is al lang geleden. Maar wat geldt voor Griekenland, geldt helaas voor nog veel meer mensen ter wereld...er is nog heel veel werk te verrichten, dat is wel duidelijk. Knap dat je dit op je eigen situatie kunt betrekken en er positieve energie uit kunt halen, op een goed bedoelde manier.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je toch een lieverd, ondanks al je eigen pijn en verdriet, vergeet je je medemens niet!

    Liefs, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 'Arme landen' daar bedoelden we meestal de derde wereld mee, maar Griekenland glijdt zoals je zegt ook af naar 'arm'... en al ben ik er nooit geweest, het voelt wel als dichtbij! Alleen al door de discussie over de euro! Lieve Anne, wat ben je een mooi mens dat je in je ellende, ook denkt aan anderen die moeiten kennen.
    Groeten, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja, mijn hart bloedt ook voor al die gewone mensen in griekenland die de prijs van verkeerde politieke beslissingen moet betalen. als je ziet in wat voor smartelijke omstandigheden ze moeten leven, en dan hoort hoe sommige nederlandse politici spreken over die 'luie, ouzodrinkende profiteurs' is het je meer dan droef te moede!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig Anne dat je in deze omstandigheden nog zoveel oog voor je medemens hebt.. je bent een bijzonder mooi mens!!
    ik wens je alle goeds,

    lieve groet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, wat erg Anne! Wat een dankbaarheid spreek je hier uit...dat vind ik zo bijzonder, bedankt, ik leer hiervan!
    Ik hoop dat Griekenland niet word laten vallen!
    Een lieve groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jij bent zeker een bijzonder en prachtig mens en ik...dom als ik ben...heb op mijn blog een picto van je andere blog staan en zie nu pas dat je hier al je verhalen schrijft....echt dom ( en ik ben toch niet blond)
    Wat een relativeringsvermogen geweldig inderdaad dat je zo mee leeft met je tweede vaderland!
    De rijken worden rijker en de armen worden armer zo is het altijd en overal al geweest en wat dat betreft is het vechten tegen de bierkaai zeggen ze dan hier in Nederland.
    Lieve Anne bedankt voor je lieve reakties op mijn blog , ik denk eigenlijk elke dag aan je want ik ben nog steeds tussendoor bezig met een kaartje voor je.
    Heel veel moed en sterkte wens ik je toe , dikke knuffel en tot blogs!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen